Gå til hovedindhold
Nyhed

Grønnere fjernvarme til Nordsjælland: Nu kortlægges undergrunden for at undersøge potentialet for geotermi

I 2023 blev undergrunden i København kortlagt ved hjælp af seismiske undersøgelser. Resultaterne viser, at der er et kæmpestort potentiale for at udnytte varmt vand fra undergrunden til fjernvarme. Nu undersøger man undergrunden i Lyngby-Taarbæk Kommune.

Foto fra seismiske undersøgelser i et andet område i landet. Foto: Innargii.
Foto fra seismiske undersøgelser i et andet område i landet. Foto: Innargii.

De seismiske undersøgelser der skal kortlægge undergrunden er nu rykket til Nordsjælland. Her håber firmaet Innargi på, at geotermien kan bruges til at opvarme husene i Nordsjælland i fremtiden.

Dybt i undergrunden findes varmt vand, der kan pumpes op til jordoverfladen og bruges til at varme vandet i fjernvarmenettet. Energikilden hedder geotermi og er vedvarende som sol og vind – tilmed er den til stede nat og dag året rundt uanset vejret.

 

Borgere i Virum og Lyngby har muligvis set og hørt lastbilerne

Innargi undersøgte i perioden 4.-17 november undergrunden for at afklare, hvor i Nordsjælland det er bedst at bore efter geotermisk vand. Det skete ved at gennemføre såkaldte seismiske undersøgelser på en forudbestemt rute, der strækker sig over næsten 82 km. Resultaterne skal hjælpe med at kortlægge undergrunden i kommunerne; Allerød, Fredensborg, Furesø, Gentofte, Gladsaxe, Hørsholm, Lyngbæk-Taarbæk og Rudersdal.

”De seismiske undersøgelser er en del af vores efterforskningsfase. Kortlægningen af undergrunden er helt afgørende for at udvikle geotermiske projekter. Når vores geologer har indsigt i, hvor og hvordan det varme vand flyder under vores fødder, bliver vi i stand til at pege på helt specifikke områder, hvor forsyningsselskaberne i Nordsjælland med fordel kan etablere geotermi”, siger Asbjørn Haugstrup, der er direktør for kommunikation og public affairs.

Innargi har indgået en aftale med forsyningsselskaberne Vestforbrænding og Norfors om at undersøge mulighederne for geotermi i deres område.

 

Sådan foregår kortlægningen af undergrunden 

Kortlægningen af undergrunden i Nordsjælland foregik i perioden 4. november  -  17. november. Undersøgelserne foregik ved, at to speciallastbiler kører på ruten og sender vibrationer ned i undergrunden langs en nøje planlagt rute. Vibrationerne bliver registreret af såkaldte geofoner, som står langs vejkanten. De er en slags mikrofoner på størrelse med en mobiltelefon. Og det gik godt.

“Nu er vi i mål med kortlægningen i Lyngby-Taarbæk Kommune. Det er forløbet helt efter bogen. En stor tak for forståelsen og for at bære over med de kortvarige gener fra vores seismiske lastbiler skal lyde til alle dem, der bor langs ruten. I de næste måneder arbejder vi på resultaterne og forventer først at kunne konkludere på undergrundens potentiale for geotermi i det nye år," fortæller Asbjørn Haugstrup.

 

Let støj og vibrationer

Personer, der bor på ruten, kunne opleve, at to hvide speciallastbiler kørte forbi deres hjem én enkelt gang i perioden mellem kl. 22 og kl. 6. Kortlægningen foregik om natten for at genere trafikken mindst muligt, mens geofonerne blev opsat langs ruten i dagtimerne. Der var trafikforanstaltninger cirka 100 meter foran og lige bagved lastbilerne.

Som nabo på ruten kunne man høre lastbilerne køre forbi og muligvis mærke nogle vibrationer fra cirka 10 minutter før, lastbilerne passerede ens hjem og til 10 minutter efter, at lastbilerne var passeret.
Vibrationerne varede 20 sekunder ad gangen. Vibrationerne er ikke farlige for hverken mennesker eller bygninger.

 

Stort potentiale

Geotermi kan bidrage i stor skala til den grønne omstilling i Danmark I dag udgør geotermi under 1 procent af Danmarks fjernvarme, men har potentiale til at dække op til 30 procent af Danmarks fjernvarme. Det svarer til 600.000 husstandes varmeforbrug. På den måde er geotermi vigtig for Danmarks ambition om at være klimaneutral i 2045.

Kortlægningen 4. november på en nøje planlagt rute, som dækker næsten 82 km og går igennem 8 kommuner. Kortlægningen forventes at være afsluttet senest den 17. november 2024. Hvis du bor på ruten, vil du kortvarigt kunne høre lastbilerne..
Billede fra seismiske undersøgelser. Foto: Innargi.